Skip to main content
29 oktober 2021

Joop Gankema: ‘God is de regisseur van mijn leven’

Joop Gankema (72) schreef een boek over zijn leven in afhankelijk van God, zijn vrijwilligerswerk voor The Burning Candles en Opwekking en zijn werk als directeur van Opwekking. “Ik schreef het eigenlijk voor mijn kinderen en kleinkinderen.”

“Toen ik me realiseerde dat er in mijn verhaal verschillende levenslessen staan die misschien ook voor anderen leerzaam zijn, ben ik gaan praten met een uitgever. Zo is het boek Mijn leven met de grote Regisseur tot stand gekomen en eind september uitgegeven.”
In het boek vertelt Joop over zijn bekering en over de bijzondere dingen die hij meemaakte met God. In drie maanden tijd heeft hij het hele boek geschreven. “Het hielp wel dat ik al vaker dingen had opgeschreven voor later. Die verhalen en anekdotes kon ik goed gebruiken.”

Regisseur

“Voor de titel heb ik bewust het woord Regisseur gekozen; ik ervaar dat God mijn leven bestuurt en dat Hij ervaringen uit mijn leven gebruikt om mij iets te leren en mij voor te bereiden op bepaalde taken. Zo heb ik in mijn jeugd de crossauto van een jongen in Hattem in de fik gestoken. Maar niemand wist dat. Vele jaren later ontmoette ik hem bij een conferentie op De Bron, waar ik als geluidsman werkte. Toen floepte het er zomaar uit bij mij: ‘Ik was degene die jouw auto toen in de fik gestoken heeft.’ We spraken nog even met elkaar en daarna ging hij zitten. Maar even later kwam hij weer naar me toe, legde zijn hand op mijn schouder en zei: ‘Ik vergeef je.’ Dat nam een last van mij af waarvan ik niet eens had beseft dat die er was. Maar God wist dat ik die vergeving nodig had.”

Bekering

Op zijn 18e kwam Joop tot geloof. “Ik was opgegroeid in een vrijzinnig protestants gezin. Over geloof werd thuis weinig gesproken. En door een vervelende ervaring met de moeder van een gelovige vriend met wie ik veel speelde, stond het geloof me ook tegen. Maar toen ik verkering kreeg met Wil, mijn vrouw, haalde ze me over om mee te gaan naar de baptistenkerk in Hattem, waarvan zij lid was. De preek maakte enorm veel indruk, het was alsof de dominee een inkijkje in mijn leven had. Na die avond heb ik zeker drie maanden met mijzelf en God geworsteld. Ik wist onbewust dat wanneer ik voor Hem zou kiezen, er van alles in mijn leven zou veranderen. Was ik daartoe bereid?
Drie maanden later ging ik samen met Wil naar een avond in het Bastion in Zwolle waar een bekende Bijbelleraar zou spreken. Het werd onze eerste kennismaking met Kees Goedhart, de spreker van die avond. Hij sprak over bekering en wedergeboorte en aan het eind van de avond deed hij een uitnodiging om Jezus te volgen. Los van elkaar en zonder dat we het van elkaar wisten, gaven Wil en ik onszelf die avond over aan de Heer.”

Burning Candles

Die avond was ook Dolf Vorsterman van Oijen aanwezig. Hij was de oprichter van gospelgroep The Burning Candles. “Al lange tijd was hij aan het bidden voor een geluidsman en God had hem verteld dat er die avond een jongeman tot geloof zou komen. Dat was de geluidsman die God voor hem op het oog had. Omdat ik die avond de enige man was die naar voren was gekomen, ging Dolf met mij kennismaken. We raakten bevriend en na verloop van tijd stelde hij mij de vraag of ik geluidsman wilde worden. Nu werkte ik in de techniek maar van muziek wist ik niets. Toch heb ik deze taak op mij genomen en zo heb ik veel geleerd over geluidstechniek. Bij The Burning Candles heb ik ook ervaren wat de kracht van muziek is als het gespeeld wordt door mensen die gevuld zijn met de Heilige Geest. Dolf zei dat muziek de taal van het hart is, en dat is ook zo, daarom gebruikt God het ook.”

Opwekking

Zijn vrijwilligerswerk als geluidsman bracht Joop uiteindelijk ook bij Opwekking. Peter Vlug vroeg hem voor verschillende evenementen van Opwekking en uiteindelijk voor de Pinksterconferentie zelf. Zo werd hij deel van het grote vrijwilligersleger van Opwekking, raakten Peter Vlug en hij steeds meer bevriend en werd Joop uiteindelijk door hem gevraagd als zijn opvolger. Van 1999 tot 2015 was Joop directeur van Opwekking, waarna hij werd opgevolgd door Ruben Flach. Tijdens een dankdienst in een kerk in Putten namen ze afscheid. Hierover schrijft hij: “De dienst was prachtig en het was bijzonder om met drie directeuren van Opwekking op hetzelfde podium te mogen staan. Peter en Else, Ruben en Mirjam en ik samen met Wil.”
Inmiddels is Joop werkzaam als bestuursvoorzitter van Groot Nieuws Radio.

Met plezier en dankbaarheid kijkt hij terug op zijn loopbaan. “Ik heb zoveel mooie dingen meegemaakt en daarin ben ik altijd afhankelijk geweest van God. Hij is mijn werkgever, Hem dien ik. Daarbij was Kolossenzen 3 vers 17 (BGT) voor mij altijd mijn uitgangspunt: En alles wat u doet, doe dat van harte, als voor de Here en niet voor mensen.